گام های اجرایی خود سنجی و همسال سنجی
گام اول: تعیین ملاک ها و معیارهای سنجش یادگیری:
-تعیین ملاک ها و معیاره وظیفه معلم است. معلم ضمن در نظر داشتن اهداف و موقعیت هاییی که دانش آموز در آن قرار می گیرد در طراحی ملاک ها و معیارها ،حداقل حوزه ها و زیر مجموعه های آن ها را طبق طبقه بندی بلوم مدیریت نماید.
-توصیه میگردد معلم فضایی فراهم نماید که دانش آموز سوالاتی از این قبیل که:
-من امروز در این درس چه چیزهایی راباید بدانم
-چه چیزهایی یاد گرفته ام
-در آموختن چه مطالبی به یاری معلم نیاز دارم
-در چه زمینه ای دوست دارم بیشتر بدانم؟ و..... از خود بپرسد
گام دوم: عملیاتی نمودن ملاک ها و معیارهای سنجش یادگیری:
معلم در این گام شیوه های کاربست ملاک ها و معیارهای تعیین شده را با آزادی عمل به دانش آموزان می آموزددر این مرحله اجرای آزمایشی خودسنجی و همسال سنجی است .
نکته مهم ضمن ایجاد مهارت در دانش آموز باید تلاش نماید تا در این مرحله به جای ایجاد جو نامطلوب رقابت، رفاقت بین فردی و بین گروهی را بین دانش آموزان ایجاد نماید.فضایی پراز همدلی و همیاری و رفاقت.
معلم در این گام شیوه های کاربست ملاک ها و معیارهای تعیین شده را با آزادی عمل به دانش آموزان می آموزددر این مرحله اجرای آزمایشی خودسنجی و همسال سنجی است .
نکته مهم ضمن ایجاد مهارت در دانش آموز باید تلاش نماید تا در این مرحله به جای ایجاد جو نامطلوب رقابت، رفاقت بین فردی و بین گروهی را بین دانش آموزان ایجاد نماید.فضایی پراز همدلی و همیاری و رفاقت.
گام سوم:ارائه باز خورد توصیفی:
در این خصوص لازم است معلم از یک سو ،بستر مناسب را فراهم نمایدتا دانش آموزان با توجه به معیارهای فردی و مهارت خودنظم دهی متناسب با مبانی نظریه سازنده گرایی برای عملکرد درسی خود بر اساس سنجه ها و اهداف و انتظارات تعیین شده ،بازخورد توصیفی مناسب فراهم آورند
انتظار می رود تا همکاران معلم در فرابند یاددهی یادگیربا یاری گرفتن از بازخوردهای توصیفی و توجه آگاهانه به راهبردهای "زمان بازخورد"،" مقدار باز خورد" ، " شیوه و نوع باز خورد " و تفاوت های فردی دانش آموزان تلاش نمایند تا
* فعالیت های یادگیری دانش آموزان را درمسیر انتظارات آموزشی قراردهند.
* ضمن پرورش اعتماد به نفس ، عزت نفس و خود پنداره مثبت ، بین نیازهای یادگیری دانش آموزان و انتظارات آموزشی انطباق و سازگاری ایجاد نماید.
* توجه دانش آموزان را به سوی اهداف یادگیری سوق دهند ودر این میان هرگز از یاد نبریم که:
تدریس کمتر+ بازخورد بیشتر=نتیجه بهتر
در این خصوص لازم است معلم از یک سو ،بستر مناسب را فراهم نمایدتا دانش آموزان با توجه به معیارهای فردی و مهارت خودنظم دهی متناسب با مبانی نظریه سازنده گرایی برای عملکرد درسی خود بر اساس سنجه ها و اهداف و انتظارات تعیین شده ،بازخورد توصیفی مناسب فراهم آورند
انتظار می رود تا همکاران معلم در فرابند یاددهی یادگیربا یاری گرفتن از بازخوردهای توصیفی و توجه آگاهانه به راهبردهای "زمان بازخورد"،" مقدار باز خورد" ، " شیوه و نوع باز خورد " و تفاوت های فردی دانش آموزان تلاش نمایند تا
* فعالیت های یادگیری دانش آموزان را درمسیر انتظارات آموزشی قراردهند.
* ضمن پرورش اعتماد به نفس ، عزت نفس و خود پنداره مثبت ، بین نیازهای یادگیری دانش آموزان و انتظارات آموزشی انطباق و سازگاری ایجاد نماید.
* توجه دانش آموزان را به سوی اهداف یادگیری سوق دهند ودر این میان هرگز از یاد نبریم که:
تدریس کمتر+ بازخورد بیشتر=نتیجه بهتر
+ نوشته شده در پنجشنبه دوازدهم آذر ۱۳۹۴ ساعت 11:11 توسط رحمتی
|